More

    Sposoby i tryby ładowania samochodów elektrycznych

    Ładowanie pojazdu elektrycznego (EV) jest procesem złożonym. Może być realizowane na kilka sposobów, to znaczy:

    • przy pomocy przewodu zaopatrzonego w odpowiednią wtyczkę (tryb plug-in), czas ładowania zależy przede wszystkim od natężenia prądu oraz konstrukcji ładowarki. Jednym z jej elementów jest prostownik, który może być zamontowany wewnątrz stacji ładowania lub wewnątrz pojazdu. Ten tryb jest odpowiedni zarówno dla elektrycznych pojazdów osobowych, elektrycznych aut dostawczych, motocykli czy autobusów;
    • przy pomocy odbieraka i pantografu, który został umieszczony na dachu autobusu. Stanowiska ładowania są zorganizowane najczęściej nad drogą, podobnie jak sama sieć trakcyjna;
    • przy pomocy indukcji (podobnie jak ma to miejsce w przypadku telefonów komórkowych). Proces ładowania polega na przekazywania energii przy pomocy pola elektromagnetycznego. W jezdni zamontowane jest uzwojenie, które uaktywnia się wraz z odnotowaniem obecności odbiornika (pojazdu elektrycznego). Póki co rozwiązanie to uznawane jest za najdroższe, m.in. z uwagi na duże koszty budowy oraz znaczne straty energii. Jeden punkt ładowania kosztuje minimum 2-3 razy więcej niż zwykła ładowarka czy punk ładowania z pantografu. Analizy techniczne i ekonomiczne flot autobusowych nie wskazują na atrakcyjność inwestycyjną tego wyboru – mimo, że samo rozwiązanie jest dalece bardziej estetyczne.

    Biorąc pod uwagę prawny punkt widzenia (vide Ustawa o Elektromobilności), punkty ładowania dzieli się na poszczególne kategorie:

    • ładowarki o mocy do 3,7 kW, które pozwalają naładować 20-22 kWh w ciągu około 6 godzin. Jest to jednoznaczne z zasięgiem minimum 100-130 km dla samochodu elektrycznego. W praktyce pozwala to eksploatować pojazd kilka dni w trybie jazdy miejskiej. Moc tego rzędu nie stanowi wyzwania dla mieszkań czy domków jednorodzinnych, gdzie w ramach przyłącza zamawia się i instaluje minimum 10-15 kW. Co dotyczy jednak domów wielorodzinnych, należy zastanowić się czy montaż ładowarki pojazdu elektrycznego (EV) nie przysporzy problemów natury formalnej, prawnej czy technicznej;
    • ładowarki o mocy między 3,7 a 22 kW, dające możliwość naładowania do 140 kWh również w ciągu 6 godzin. Aby osiągnąć zasięg rzędu 100 km dla samochodu elektrycznego (o przeciętnym zużyciu 0,2 kWh/km), ładowarka 22 kWh będzie potrzebowała około 10 minut do pełnego naładowania baterii;
    • ładowarki dużej mocy – powyżej 22 kW, które w przeciwieństwie do powyżej wymienionych, zasiane są często prądem stałym (także obecnym w instalacji wewnętrznej pojazdu EV).

    Najnowsze artykuły

    Samochód elektryczny – co warto wiedzieć

    Samochody elektryczne z roku na rok cieszą się coraz większa popularnością. W dobie konieczności obniżenia emisji CO2, samochody na prąd staja się...

    Najważniejsze wyzwania w zakresie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych

    Aby samochody elektryczne mogły odnieść w Polsce sukces, potrzebnych jest szereg czynników, które można podzielić na krótko i długoterminowe.

    Korzyści z posiadania prywatnego auta elektrycznego

    Ustawa o elektromobilności (z dn. 11 stycznia 2018) przewiduje szereg zachęt dla wszystkich posiadaczy aut elektrycznych na cele prywatne. Poza rozszerzeniem dostępu...

    Obowiązki w zakresie wprowadzenia autobusów elektrycznych dla transportu publicznego

    USTAWA z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych opisuje szereg obowiązków jednostek publicznych w zakresie transportu zbiorowego.

    Podobne artykuły