W ślad za zwiększającą się ilością samochodów elektrycznych w ofercie wiodących producentów aut należy zadbać o ich obsługę a w szczególności ładowanie. Dostęp do szybkich ładowarek ma największe znaczenie podczas długich podróży, biorąc pod uwagę zasięgi obecnie produkowanych “elektryków” sięgające maksymalnie 400 kilometrów, a często nawet 200-300 kilometrów w okresie zimowym lub przy innych niesprzyjających okolicznościach.
Jakie kryteria powinny spełniać ładowarki samochodów elektrycznych umiejscowione w obrębie tzw. MOP, czyli Miejsc Obsługi Podróżnych na terenie autostrad, dróg krajowych i ekspresowych?
- szybkość łądowania
- szeroka dostępność gniazd, a najlepiej wtyczek obsługujących najpopularniejsze standardy jak CCS, CHAdeMO (prąd stały) oraz AC (po stronie prądu zmiennego)
- prostota i intuicyjność obsługi
- bezpieczeństwo dla użytkownika i samochodu, niezależnie od panujących warunków atmosferycznych jak śnieg, mgła czy deszcz
- możliwość wdrożenia systemu monitorowania procesu ładowania a najlepiej pobierania płatności, jeśli nastąpi taka potrzeba w dającej się przewidzieć przyszłości.

Biorąc pod uwagę powyższe kryteria rzucają się w oczy stacje ładowania oferowane marki ARK dostępne w kilku konfiguracjach mocowych: 160 kW (model EF160CJ082), 120 kW oraz 60 kW. Linia produktów eFlex jest sprawdzona na rynku europejskim.
Wymiary: 1900 x 700 x 700mm
Masa własna: 355 kilogramów
Wtyczki ładowania: CCS: 60kW, CHAdeMO: 60kW, AC: 22kW (dla modelu EF160CJ082)
Moc przyłącza: 400V, 50Hz/60Hz
Napięcie ładowania: 60 – 150 kW
Cechy dodatkowe na które warto zwrócić uwagę:
- wyświetlacz 7” LED
- złącze komunikacyjne ETHERNET 10/100 base TX (TCP-IP)
- Modem LTE obsługujący technologię GPRS/3G/4G
- możliwość ładowania 3 pojazdów jednocześnie
- ładowarki mogą być wyposażone w gniazda albo przewody zasilające (zakończone wtyczką)
- gwarancja 24-miesięczna z możliwością przedłużenia)
Jednym z miejsc, gdzie można zapoznać się ze szczegółową specyfikacją oraz dokonać zakupu jest serwis BestChargers.eu (link).
Oczywiście nie ma ładowarek idealnych, ale są te godne polecenia. Najwięcej zależy od przewidywanego budżetu oraz specyficznych oczekiwań inwestora. Już na etapie projektowania warto skonsultować się z dostawcą technologii biorąc pod uwagę specyficzne warunki przyłączenia i posadowienia ładowarek.