More
    wtorek, 13 kwietnia, 2021
    Baza wiedzy Jak pojazdy elektryczne redukują emisje substancji niebezpiecznych

    Jak pojazdy elektryczne redukują emisje substancji niebezpiecznych

    Wykorzystanie samochodów elektrycznych (i innych pojazdów EV) znacząco redukuje emisje pyłów i gazów szkodliwych dla zdrowia i dla środowiska oraz emisję CO2 przez pojazd – eliminując proces spalania węglowodorów (benzyny, oleju napędowego). Szerokie wprowadzenie na drogi autobusów i samochodów elektrycznych może mieć kluczowe znaczenie dla czystości powietrza w wybranych aglomeracjach. O ile w skali całego kraju zanieczyszczenia komunikacyjne nie są istotną przyczyną przekroczenia norm stężenia pyłu zawieszonego PM10 (zawiera cząstki o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów, w tym toksyczne jak np. benzo(a)piren, które mogą docierać do górnych dróg oddechowych i płuc), przyczyniają się do jego powstawania jedynie w zakresie 5,4-7%, to już np. w aglomeracji Warszawskiej emisja ze źródeł liniowych w zakresie pyłu PM10 stanowiła 63% całkowitej wielkości emisji z tej strefy.

    Stopień, w jakim napęd elektryczny zmniejsza globalnie emisję zanieczyszczeń gazowych, pyłowych i CO2, zależy oczywiście od sposobu wytwarzania energii elektrycznej. Udział w produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych lub elektrowni atomowej zwiększa istotnie walor ekologiczny tego napędu. W przypadku spalania węglowodorów elektrownia na ogół może być lepiej wyposażona w instalacje odpylające i oczyszczające spaliny, niż silnik zainstalowany w samochodzie.

    Do porównania warto wykorzystać zatem elektrownie – w przypadku Polski – w większości cieplne i w części oczekujące na modernizację z nowoczesnymi silnikami spalinowymi wysokiej klasy. Polski mix energetyczny ulega ewolucji, aczkolwiek zakłada się, iż nie będzie ona tak szybka jak w innych krajach UE. Różne obliczenia prowadzone pod kątem konkretnych linii autobusowych (zakres emisji zależy od „trudności” linii) określają redukcje gazów cieplarnianych na 100% w pojeździe, a w układzie pojazd – elektrownia od 18 do 41%. Zdecydowane jest zmniejszenie emisji gazów typu NMHC (o 99,21%) i tlenków azotu (o 42,67%). Efekt ten jest częściowo neutralizowany emisją tlenków siarki i pyłów przez konkretne elektrownie

    Najnowsze artykuły

    Czy samochody elektryczne są ekologiczne?

    Czy samochody elektryczne są ekologiczne? Zarówno w dyskusjach publicznych i prywatnych, to pytanie pada coraz częściej. I choć każdy ma tu swoje...

    Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego?

    W dobie coraz popularniejszych pojazdów z zasilaniem elektrycznym, wielu potencjalnychzainteresowanych z pewnością zadaje sobie pytanie, ile kosztuje naładowanie samochoduelektrycznego. Trudno się dziwić,...

    Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego?

    Z pewnością wielu potencjalnych właścicieli zastanawiało się ile trwa ładowanie samochoduelektrycznego? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, istnieją...

    Samochód elektryczny – czy wiesz co oznaczają skróty BEV, HEV, PHEV, EREV i FCEV

    Między rokiem 1832 a 39 powstaje pierwszy powóz elektryczny i od tego czasu zmienia się bardzo wiele. Na rynku pojawiają się coraz...

    Samochody elektryczne – rodzaje stacji ładowania

    Podobnie jak liczba samochodów elektrycznych tak liczba stacji ładowania dla tych pojazdów sukcesywnie wzrasta. Dla posiadacza samochodu elektrycznego ważne jest zarówno gdzie...

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych – na co zwrócić uwagę przy zakupie

    Korzystanie z samochodu elektrycznego nie zwalnia nas niestety z jego ładowania. Możemy skorzystać z szybkich ładowarek na trasie, podczas zakupów lub ze...
    Baza wiedzy Jak pojazdy elektryczne redukują emisje substancji niebezpiecznych

    Podobne artykuły