More
    czwartek, 2 grudnia, 2021
    Baza wiedzy Jak pojazdy elektryczne redukują emisje substancji niebezpiecznych

    Jak pojazdy elektryczne redukują emisje substancji niebezpiecznych

    Wykorzystanie samochodów elektrycznych (i innych pojazdów EV) znacząco redukuje emisje pyłów i gazów szkodliwych dla zdrowia i dla środowiska oraz emisję CO2 przez pojazd – eliminując proces spalania węglowodorów (benzyny, oleju napędowego). Szerokie wprowadzenie na drogi autobusów i samochodów elektrycznych może mieć kluczowe znaczenie dla czystości powietrza w wybranych aglomeracjach. O ile w skali całego kraju zanieczyszczenia komunikacyjne nie są istotną przyczyną przekroczenia norm stężenia pyłu zawieszonego PM10 (zawiera cząstki o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów, w tym toksyczne jak np. benzo(a)piren, które mogą docierać do górnych dróg oddechowych i płuc), przyczyniają się do jego powstawania jedynie w zakresie 5,4-7%, to już np. w aglomeracji Warszawskiej emisja ze źródeł liniowych w zakresie pyłu PM10 stanowiła 63% całkowitej wielkości emisji z tej strefy.

    Stopień, w jakim napęd elektryczny zmniejsza globalnie emisję zanieczyszczeń gazowych, pyłowych i CO2, zależy oczywiście od sposobu wytwarzania energii elektrycznej. Udział w produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych lub elektrowni atomowej zwiększa istotnie walor ekologiczny tego napędu. W przypadku spalania węglowodorów elektrownia na ogół może być lepiej wyposażona w instalacje odpylające i oczyszczające spaliny, niż silnik zainstalowany w samochodzie.

    Do porównania warto wykorzystać zatem elektrownie – w przypadku Polski – w większości cieplne i w części oczekujące na modernizację z nowoczesnymi silnikami spalinowymi wysokiej klasy. Polski mix energetyczny ulega ewolucji, aczkolwiek zakłada się, iż nie będzie ona tak szybka jak w innych krajach UE. Różne obliczenia prowadzone pod kątem konkretnych linii autobusowych (zakres emisji zależy od „trudności” linii) określają redukcje gazów cieplarnianych na 100% w pojeździe, a w układzie pojazd – elektrownia od 18 do 41%. Zdecydowane jest zmniejszenie emisji gazów typu NMHC (o 99,21%) i tlenków azotu (o 42,67%). Efekt ten jest częściowo neutralizowany emisją tlenków siarki i pyłów przez konkretne elektrownie

    Najnowsze artykuły

    Przenośna ładowarka samochodów elektrycznych all-in-one, czy taka istnieje?

    Wiele już napisano na temat ładowarek pojazdów elektrycznych. Nieustannie rośnie liczba stacjonarnych punktów ładowania. Jednak czy klasycznie nam znane ładowarki w formie...

    Ładowarki samochodów elektrycznych na autostradach (tzw. MOP)

    W ślad za zwiększającą się ilością samochodów elektrycznych w ofercie wiodących producentów aut należy zadbać o ich obsługę a w szczególności ładowanie....

    Rosnąca liczba ładowarek na kontynencie europejskim

    Rozwój sieci ładowarek pojazdów elektrycznych jest podstawą do osiągnięcia masy krytycznej - odpowiedniej ilości samochodów elektrycznych. Na ten moment na mapie Unii...

    Czy samochody elektryczne są ekologiczne?

    Czy samochody elektryczne są ekologiczne? Zarówno w dyskusjach publicznych i prywatnych, to pytanie pada coraz częściej. I choć każdy ma tu swoje...

    Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego?

    W dobie coraz popularniejszych pojazdów z zasilaniem elektrycznym, wielu potencjalnychzainteresowanych z pewnością zadaje sobie pytanie, ile kosztuje naładowanie samochoduelektrycznego. Trudno się dziwić,...

    Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego?

    Z pewnością wielu potencjalnych właścicieli zastanawiało się ile trwa ładowanie samochoduelektrycznego? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, istnieją...
    Baza wiedzy Jak pojazdy elektryczne redukują emisje substancji niebezpiecznych

    Podobne artykuły