W dobie coraz popularniejszych pojazdów z zasilaniem elektrycznym, wielu potencjalnych
zainteresowanych z pewnością zadaje sobie pytanie, ile kosztuje naładowanie samochodu
elektrycznego. Trudno się dziwić, ponieważ wiele mówi się o tym, że koszt użytkowania takich
aut jest dziś nieporównywalnie mniejszy niż tych tradycyjnych, z silnikiem spalinowym. Jak to
wygląda naprawdę? Jaki jest rzeczywisty koszt naładowania akumulatorów w samochodzie elektrycznym?
- Czy wiesz co oznaczają skróty BEV, HEV, PHEV, EREV i FCEV
- Rodzaje stacji ładowania
- Stacje ładowania samochodów elektrycznych – na co zwrócić uwagę przy zakupie
- Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego?
W poniższym artykule postaram się dość dokładnie odpowiedzieć na postawione pytanie, choć
– z góry uprzedzam – nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi.
Przede wszystkim należy od razu ustalić w jaki sposób auto elektryczne będzie ładowane. Są
bowiem różne metody „tankowania” prądu i to głównie od tego zależą związane z tym koszty.
Kolejnym zmiennym czynnikiem jest pojemność akumulatorów, która bezpośrednio wiąże się
z czasem ładowania, a co za tym idzie i z opłatą jaką przyjdzie ponieść posiadaczowi pojazdu.
Biorąc jednak pod uwagę fakt, że od pojemności baterii zależy zasięg, a więc i częstotliwość
ładowania, opłatę da się uśrednić dla każdego użytkownika, bez względu na markę i producenta „elektryka”. Najprościej będzie sprowadzić koszt ładowania samochodu elektrycznego do zasięgu liczonego na 100 km przejechanej trasy. Założyć przy tym należy, że zużycie energii elektrycznej na tym dystansie wynosi średnio 15 kWh.
Szybkie ładowarki samochodowe na trasie
To z pewnością najszybsze, ale też i najdroższe rozwiązanie z jakim przyjdzie się mierzyć
posiadaczowi elektrycznego pojazdu. Choć wiele się mówi o oszczędnościach wynikających z
użytkowania takich aut, ładowanie „na trasie” do tanich, niestety, nie należy. I tak, patrząc na
cennik jednego z większych operatorów umożliwiającego uzupełnienie energii, koszt
przedstawia się następująco:
- 2,19 zł za kWh – bez żadnego dodatkowego abonamentu – zakładam tutaj, że tego typu
ładowanie pojazdu zdarza się okazjonalnie, nie mniej jednak cena ładowania samochodu
elektrycznego dla zasięgu 100 km wynosi 32,85 zł, a czas ograniczony jest do 45 minut
(później naliczana jest dodatkowa opłata postojowa w wysokości 40 groszy za każdą
dodatkową minutę);
- 1,59 zł za kWh – abonament miesięczny w kwocie 39,99 zł –rozwiązanie dla osób, które
sporadycznie, acz regularnie korzystają z ładowarek udostępnionych przez operatora na trasie;
- koszt naładowania akumulatorów w samochodzie elektrycznym dla zasięgu 100 km
wynosi 23,85 zł, przy czym czas operacji ograniczony jest do 60 minut (później 40 groszy za
każdą minutę);
- 1,29 zł za kWh – abonament miesięczny w cenie 99.99 zł – opcja dla osób często
korzystających z tego rodzaju ładowania pojazdu na trasie – koszt ładowania pojazdu
elektrycznego na 100 km jazdy wynosi 19,35 zł przy przewidywanym czasie 90 minut (po
przekroczeniu naliczana opłata za minutę to 40 groszy).
Choć ostatnia opcja porównywalna jest z kosztem przejazdu oszczędnym samochodem z
silnikiem benzynowym lub diesla, warto nadmienić, że operatorzy udostępniający ładowarki
samochodowe na trasie, w dniu pisania artykułu stosowali jeszcze cenniki z roku 2020.
Podwyżki cen prądu, które wprowadzono z początkiem 2021 z pewnością spowodują zmiany
cen ładowania samochodów elektrycznych na wyższe.
Ładowanie samochodu elektrycznego w domu
To z pewnością najtańsza metoda zaopatrzenia w energię pojazdów z napędem elektrycznym,
choć i tu mamy czynniki zmienne, zależne od taryfy wybranej przez właścicieli domów.
Dochodzi tu także możliwość zakupu specjalnej ładowarki, która skraca czas uzupełnienia
akumulatorów. Skupię się tu jednak na standardowej metodzie ładowania z gniazdka domowej
sieci elektrycznej 230 V.
Tu wyliczenie jest proste. Zależy wyłącznie od ceny energii elektrycznej, za jaką – zgodnie z
taryfą – kupujemy ją od operatora dostarczającego prąd do domu. Średnia cena prądu dla miasta. Warszawy w 2021 roku to 0,58 zł. Mnożąc tę kwotę przez średnie zużycie dla zasięgu 100 km otrzymujemy cenę ładowania samochodu elektrycznego w wysokości 8,70 zł. To z
pewnością kwota, którą ciężko będzie uzyskać nawet przy niezwykle oszczędnym aucie z
instalacją LPG. Wadą tego rozwiązania jest jednak czas ładowania. Średni pobór prądu przy tej
opcji wynosi około 3 kW, co znaczy, że dla użytego dla potrzeb artykułu zasięgu 100 km pojazd
powinien być podłączony do domowej instalacji elektrycznej około 5 godzin.
W najlepszej sytuacji są właściciele domów, którzy zdecydowali się na w pełni ekologiczne
pozyskiwanie energii elektrycznej za pomocą paneli fotowoltaicznych lub z wiatru. W tym
przypadku koszt ładowania samochodu elektrycznego spaść może nawet do kwoty 0 zł, co
oznacza, że każdy przejechany kilometr jest właściwie darmowy.